Support for LAist comes from
Local and national news, NPR, things to do, food recommendations and guides to Los Angeles, Orange County and the Inland Empire
Stay Connected
Listen
Podcasts Imperfect Paradise
Nury & The Secret Tapes: Part 1
Imperfect Paradise Banner
()
Listen 40:45
Nury & The Secret Tapes: Part 1

We take you behind the scenes of the L.A. City Council tape scandal, a year later. The secret recordings of the conversation among four of the city’s most powerful Latino leaders making racist, derogatory insults – exposed thorny, unresolved issues of race and politics. Host Antonia Cereijido explores those issues and speaks with the people who were most affected by the tapes, including former councilman Mike Bonin. And for the first time since resigning, former L.A. City Council President Nury Martinez breaks her silence.

 

Imperfect Paradise: Nury & The Secret Tapes: Part 1

Antonia Cereijido  00:00

[music in] You're listening to Imperfect Paradise from LAist Studios. I'm Antonia Cereijido, your host. It's been a year since secret recordings of four powerful Latino leaders were leaked to the public, leading to a massive outcry and a demand for their resignation.

 

Protester 2  00:15

[audio clip] [protest chanting in background] Racism is racism, whether it's coming from a guy in a red MAGA hat or from the president of the L.A. City Council. It is unacceptable.

 

Antonia Cereijido  00:25

Since then, the woman at the center of the scandal, former L.A. City Council President Nury Martinez, has not done an interview. [music out] Until now.

 

Antonia Cereijido  00:34

[music in] Have you thought about why you said what you said?

 

Nury Martinez  00:37

I've thought about that particular day, God, a thousand times, if not more.

 

Antonia Cereijido  00:42

We're gonna talk candidly to the people who were most affected by the secret tapes in a way that no one has really heard before.

 

Mike Bonin  00:50

I got a call from a friend of mine who said, 'Hey, I need to talk to you. There's a secret recording of, of Nury and Gil and Kevin.'

 

Marqueece Harris-Dawson  01:01

You can't figure out what's happening. Like, did someone in the room make this recording?

 

Odilia Romero  01:06

And then our board member sends me the text. 'Did you see this?' And I'm like, 'Oh, this is what people are talking about.'

 

Tanya Hernandez  01:14

Mono, monito, monkey, little monkey. These are deeply racialized terms that are not at all innocuous. [music out]

 

Antonia Cereijido  01:24

So what I hear you saying is that you feel like this is something that happened to you, not something you did.

 

Nury Martinez  01:30

No, that's not what I'm saying.

 

Antonia Cereijido  01:33

That's coming up on Imperfect Paradise from LAist Studios. [break]

 

Antonia Cereijido  01:40

On a warm October morning in 2021, three men and one woman met in a squat unassuming building in a working class neighborhood in the middle of Los Angeles.

 

Kevin De León  01:50

[audio clip] [laughter] What's up, homie?

 

Antonia Cereijido  01:56

They sat around a huge wooden table, sipping coffee with cream and sugar. They started the meeting the normal way most meetings start: with some small talk. One of the men shows off a picture of his granddaughter for the others to see.

 

Nury Martinez  02:09

[audio clip] She's so cute. I can't believe you're in this stage of your life by the way.

 

Gil Cedillo  02:15

I know. I'm a grandfather. And I have a 47-year-old son and a two and a half year old little girl.

 

Antonia Cereijido  02:22

But it wouldn't turn out to be a normal meeting. These were four of the most powerful people in the city of Los Angeles, the head of a prominent union group and three L.A. city councilmembers. They didn't know it at the time, but everything they were saying was being secretly recorded. Thinking no one would ever hear them, for the next 90 minutes, the four Latino leaders, Union Leader Ron Herrera, Councilmembers Gil Cedillo, Kevin De León, and Council President Nury Martinez, would speak candidly using demeaning and racist terms about colleagues on the council, Black political power, Indigenous people, and even a child. All within the context of a meeting held to strategize how to advance Latino power in the city.

 

Kevin De León  03:07

[audio clip] It's for Latino strength for the foreseeable future.

 

Antonia Cereijido  03:11

And then nearly a whole year would pass.

 

Antonia Cereijido  03:13

[music in] That meeting would become indistinguishable from any other meeting in the memory of the participants. That is until the audio was posted online. Reporters discovered the tapes and in October of 2022, their comments would be heard around the world.

 

Various Newscasters  03:31

[audio clips] "What a story this is. It's a bombshell. It's stunning." "Martinez was heard making racist and vile comments against Blacks, Indigenous Mexicans..." "Nury Martinez called a fellow councilman's Black child quote, a little monkey." "Suggesting the child needed a beat down." "They insulted Oaxacans as well." "She referred to them as little short, dark people." "To say that this has rocked the City Hall here in L.A. from its foundation probably is an understatement." "Nury Martinez, as she now finds herself the lightning rod in this expanding firestorm..."

 

Antonia Cereijido  04:04

The city council tape leak was one of the largest political scandals in Los Angeles history. When people heard that private conversation, the city erupted into a frenzy of protests. [music out]

 

Protesters  04:24

[audio clip] "Bye-bye, Nury! Bye-bye, Nury!" "Hey, hey, ho, ho, Nury Martinez has got to go!" [fade out]

 

Antonia Cereijido  04:24

Nury Martinez, whose comments caused the most controversy, went from being one of the most promising Latina politicians in the whole country, to being the prime example of anti-Blackness and colorism in the Latino/Latinx community seemingly overnight.

 

Antonia Cereijido  04:38

[music in] Scandals are like tornadoes. They hit with sudden force and turn everything upside down. But in order for there to be a tornado, there needs to be key atmospheric conditions like the right combination of warm and cool air and wind speed. And so, like a tornado, the city council tape scandal didn't come out of nowhere. There were simmering tensions both political and personal, a contentious mayoral election and a national reckoning on race. [music out]

 

Antonia Cereijido  05:09

[music in] The scandal has blown over, the tornado has passed, but the uncomfortable painful and thorny issues at the heart of this story remain: anti-Black racism and colorism within the Latino/Latinx community, a growing fault line in the Democratic party between progressives and moderates, and the ongoing and difficult struggle to define Latino political power. [music out]

 

Antonia Cereijido  05:36

It's been two years since the tapes were recorded, a year since they were released to the public. And in the time since, Nury Martinez has not spoken about what she said on the tapes.

 

Nury Martinez  05:50

My name is Nury Martinez, and it's spelled N U R Y.

 

Antonia Cereijido  05:55

And how do you introduce yourself?

 

Nury Martinez  05:58

As the former Council President of the Los Angeles City Council.

 

Antonia Cereijido  06:02

In this first episode, we're gonna start with the scandal itself as a way of understanding what Nury actually said, and why people were so hurt.

 

Martha Dina Argüello  06:10

The words she spoke were so full of cruelty and anger and pain, and caused anger and pain.

 

Antonia Cereijido  06:19

Then we'll explore the tension between what Nury was known for before the scandal — being a champion of working class immigrant families, and after.

 

Eunisses Hernandez  06:27

We've seen reflections of leaders who look like us, who are supposed to represent us, making decisions that totally throw our communities under the bus.

 

Antonia Cereijido  06:36

And we'll press Nury to answer for what she said.

 

Antonia Cereijido  06:40

Do you think there's an anti-Blackness problem in the Latino community?

 

Nury Martinez  06:43

[long pause] I don't know.

 

Antonia Cereijido  06:49

I'm Antonia Cereijido. This is Imperfect Paradise: Nury and the Secret Tapes. Part one, The Scandal. [break]

 

Antonia Cereijido  07:01

We're back. You're listening to Imperfect Paradise.

 

Antonia Cereijido  07:05

Let's start with just, if you would introduce yourself and say your name and what your position was at the time that the tapes leaked.

 

Mike Bonin  07:13

My name is Mike Bonin, and I am now a retired member of the Los Angeles City Council and sometimes podcaster. And at the time the tapes came out, I was in the last few months of my nine and a half years representing the West Side on the LA City Council.

 

Antonia Cereijido  07:30

Mike Bonin is white, in his 50s with closely shaved white hair and wire rim glasses. And he is the person whose name most came up during the secretly recorded meeting. The whole recorded meeting was more than 90 minutes long, and we're not going to go through every single thing that was said on the tapes. Instead, we're going to start by focusing on the parts of the tape that got the most attention. And I think of it as three distinct types of tape. First, direct racist and prejudiced insults. If you've heard anything about the tapes, you've probably heard about how Mike Bonin and his son Jacob, who is Black, were described by the people in the meeting.

 

Antonia Cereijido  08:11

Where were you when you first heard about the tapes?

 

Mike Bonin  08:15

Hmm, yeah. So I was in Massachusetts when I first heard about the tapes. My family's from Massachusetts and it's where I grew up, and I was there for the funeral memorial service of a friend of mine. I stayed a few days after to hang with my family. And on that Saturday, I was at my parents’ house getting ready to go into Boston to go see a concert, and I got a call from a friend of mine, an activist in L.A. who texted me saying, 'Hey, I need to talk to you. There's a secret recording of of Nury and Gil and Kevin.'

 

Antonia Cereijido  08:54

Gil Cedillo and Kevin De León were the other city council members on the tape.

 

Mike Bonin  08:58

And I'm like, 'Oh, you got my interest.' And so he said, 'No, this is really bad and it's about you and it's about Jacob. So I need you to sit down.'

 

Antonia Cereijido  09:08

Mike's son Jacob was 8 at the time. Mike decided not to listen to the tapes just yet because he was on his way to see British folk singer Billy Bragg. While Mike was at the concert, the L.A. Times was putting together their breaking story about the tapes. Mike's name first comes up about a half an hour into them. A warning — the upcoming clips use derogatory and explicit language. It's difficult to make out the whole conversation clearly, so I'll be repeating some lines from the tape. The first voice you hear is Council President Nury Martinez. She's talking about Mike and she calls him "that little bitch."

 

Nury Martinez  09:42

[audio clip] That little bitch, Bonin. What's with Bonin? Bonin thinks he's fucking Black.

 

Antonia Cereijido  09:46

"What's with Bonin?" she says, "Bonin thinks he's fucking Black."

 

Antonia Cereijido  09:52

Everyone on the L.A. City Council is a Democrat, but there's a spectrum of how progressive they are. Mike Bonin was one of the more progressive city council members. And at the time of the recordings he was frequently fighting with the more moderate members of the council, including Nury. This next voice is Kevin, who of the three was the newest to the City Council. He says, "You know there's four Blacks on the City Council."

 

Kevin De León  10:15

[audio clip] You know there's four Blacks on the City Council.

 

Antonia Cereijido  10:18

At the time of the recording, there were only three Black city councilmembers in L.A. Nury responds, "Four Blacks? Yeah, Bonin."

 

Nury Martinez  10:26

[audio clip] Four Blacks? Yeah, Bonin.

 

Antonia Cereijido  10:28

A couple of minutes later, they bring up Mike Bonin's son Jacob. Mike and his husband Sean adopted Jacob in 2016. In the tapes, the city councilmembers accuse Mike of tokenizing Jacob, saying Mike uses his son as a political prop. It starts with Kevin saying, "His kid he adopted," and Nury responds, "He's Black, yeah."

 

Kevin De León  10:48

[audio clip] His kid he adopted.

 

Nury Martinez  10:48

He's Black, yeah. ...lo trae asi during Black History Month, lo lo lleva council, y lo pone aca,

 

Ron Herrera  10:50

A prop...

 

Nury Martinez

…It’s an, it’s an accessory.

 

Antonia Cereijido  10:57

Nury says that Mike brings his son around during Black History Month "y lo pone aca," that he places him like this... as an accessory.

 

Kevin De León  11:04

[audio clip] Just like when...

 

Ron Herrera  11:05

They used to have those statues in the plantations...

 

Kevin De León  11:08

Nury brings her Goyard bag or the, the Louis Vuitton bag...

 

Antonia Cereijido  11:14

Those last two voices were union leader Ron Herrera and Councilmember Kevin de León. Ron says, "They used to have those statues in the plantations." And Kevin compares Mike Bonin bringing his son to events to Nury displaying her designer bags during city council meetings.

 

Mike Bonin  11:30

And I was at the concert and in between the opening act and the actual show, my phone rang and I could see it was Ben Oreskes from the L.A. Times. And I said 'I'm not picking this up.' And my heart sunk because I'm like, 'shit is this about these tapes?' And then I got a text from Ben saying 'It's urgent, need you to call me'. And I called him back, and I said, 'Listen, I'm in, I'm in Boston. I haven't listened to the tapes. I don't know how to react to this.' I said, 'Do I need to talk tonight? Are you doing this?' He goes, 'We might publish the story tonight, and so I need you to respond.' And so I was at the concert and Ben is texting me excerpts from the tapes over the course of an hour and I'm trying at the same time to come up with a reaction statement. I was really imploring them to stay off the stuff about my son, say they attacked me, say something vague. They made racially disparaging comments.

 

Antonia Cereijido  12:38

This next part of the recording includes the specific line that gets quoted the most in the coverage of the tapes. Nury tells a story about being on a float during an MLK Day Parade. She was invited by former City Council President Herb Wesson, who is Black. She was on the float with Mike and his son Jacob, who was just under 3 years old.

 

Nury Martinez  12:58

[audio clip] Ahi trae su negrito, like on the side. Lo trae, verdad?

 

Antonia Cereijido  13:02

Nury says, "Ahi trae su negrito," which literally translated means... There he brings his little black one.

 

Nury Martinez  13:09

[audio clip] For MLK, for the parade, that Herb used to organize and all the council who wanted to join Herb on the float 'cause he used to do a whole float to be nice. Bonin would be like, Hey, Nury, are you going to the MLK?" "Well, Herb invited me, yeah, I'll go." "Okay, I'm bringing whatever the kid's name is." I'm like, it's like the oddest thing, it's like Black and brown on this float. And then there's this white guy with this little Black kid who's misbehaved.

 

Mike Bonin  13:37

And then a little while later, Ben called me back and he said, 'I'm sorry to do this to you. Our Spanish language reporters have been listening to the tapes more carefully and there's more. She called your son a monkey.'

 

Antonia Cereijido  13:51

Nury used the phrase "parece changuito," which translates to "he seems like a little monkey."

 

Nury Martinez  13:57

[audio clip] Nothing you can do to control him. Parece changuito. And I'm just like, Oh my God. I'm over here trying to parent this kid. I'm like, You can't do that. I said, No! It's me and Karen Bass on the float trying to fucking check this little kid.

 

Antonia Cereijido  14:12

Karen Bass today is the mayor of Los Angeles. She's Black, and at the time she was on the float, she was a congresswoman representing South LA.

 

Nury Martinez  14:21

[audio clip] We're all looking at each other because we're the three women on the float, like who's the fucking... This kid's gonna tip us over. Because he's literally hanging on the rails.

 

Ron Herrera  14:29

We can't let him, let him off because the spectators will beat his ass.

 

Gil Cedillo  14:35

Yeah.

 

Nury Martinez  14:37

They're raising him like a little white kid, which I was like, this kid needs a beatdown. Like, let me let me take him around the corner and then I'll bring him back.

 

Gil Cedillo  14:44

Yeah.

 

Mike Bonin  14:46

That's kind of when I lost it. [pause] I was livid that she talked about beating him down. And I was beside myself when I heard, you know, the specific comments about monkey and Louis Vuitton and all that shit. I was with my buddy in Boston and I was talking to him on the way home from the concert and he's like, 'You shouldn't even say anything.' [music in] He said, "It's so disgusting." He said, "You don't need to say anything. Anyone who reads this is gonna think this this person is incredibly vile."

 

Antonia Cereijido  15:15

The other specific insult on the tapes is directed towards Indigenous Oaxacans. It comes later in the conversation when the four are looking at a map of the city of Los Angeles. Nury asks, "Esos es Koreatown?" and Gil responds, "Yeah, that's called K-town." [music out]

 

Nury Martinez  15:36

[audio clip] Eso es Koreatown?

 

Gil Cedillo  15:37

Yeah, that's called K-town.

 

Nury Martinez  15:40

I see a lot of little short dark people.

 

Gil Cedillo  15:42

Yeah, puro Oaxacans. Puro Oaxacan Koreans. [Nury laughs]

 

Antonia Cereijido  15:46

Gil's basically saying the whole neighborhood is full of Oaxacans. He jokes 'Oaxacan Korean.'

 

Gil Cedillo  15:55

[audio clip] [Nury laughing] Not even like Kevin, little ones.

 

Antonia Cereijido  16:02

Gil's referring here to Kevin's mixed Guatemalan and Chinese ancestry. Nury says, "I don't know what village they came out of..."

 

Nury Martinez  16:05

[audio clip] I don't know what village they came out of, how they got here, but- Tan feos!

 

Antonia Cereijido  16:08

Tan feos. They're ugly. [music in] So those were the two specific and hurtful, prejudiced insults. The second type of tape that caused outrage has to do with resentment towards organized Black political power, and Black city councilmembers. They bring up L.A. District Attorney George Gascón. He's a progressive prosecutor who was elected in the wake of the murder of George Floyd and has been trying to end mass incarceration in the city. Nury says, [music out] "Fuck that guy. He's with the Blacks."

 

Nury Martinez  16:08

[audio clip] Fuck that guy. He's with the Blacks.

 

Antonia Cereijido  16:43

Later in the tapes, they talk about Councilmember Mark Ridley-Thomas, one of the three Black city councilmembers. At the time of the recording, Ridley-Thomas had just been indicted on corruption charges. On the tape, Nury wonders whether or not he's going to resign, which would open up the seat in his district for a Latino candidate. His district in South L.A. used to be majority African American, but over time, it became majority Latino.

 

Nury Martinez  17:08

[audio clip] If he resigns, and the African Americans look at this as a hostile takeover because he's gone, we'll have to figure that shit out because politically, they're going to come after us.

 

Antonia Cereijido  17:18

Nury says, "If he resigns and the African Americans look at this as a hostile takeover because he's gone, we'll have to figure that shit out because politically, they're gonna come after us." This next voice is Kevin De León. He says, "Can I say something right now?"

 

Kevin De León  17:32

[audio clip] Can I say something right now? This is what I call the the ests como se llama this guy este the movie The Wizard of Oz effect.

 

Antonia Cereijido  17:41

The Wizard of Oz effect.

 

Kevin De León  17:42

When you're at the side of the curtain it's like this big voice. It sounds like there's thousands. And then when you actually pull the curtain is that you see the little Wizard of Oz.

 

Antonia Cereijido  17:55

Kevin is saying that the voice of African Americans sounds louder and more powerful than it actually is. It's unclear if he means politicians or constituents or both. Then, Ron Herrera, the union leader, brings up a hypothetical population of 100 people who are roughly half Latino, saying he thinks Latino politicians in L.A. are in a strong place.

 

Ron Herrera  18:16

[audio clip] You have a hundred people, right. 52 of whom are Mexicanos. I feel pretty good about it. I feel pretty good about my chances of beating your ass.

 

Antonia Cereijido  18:25

But Kevin and Gil suggest that Black voters still have an outsized influence.

 

Gil Cedillo  18:30

[audio clip] 25 are for Black and the 25 Blacks are shouting.

 

Kevin De León  18:34

They, they shout like they're 250.

 

Antonia Cereijido  18:36

That's Kevin saying, 'If there's 25 Black people, they shout like they're 250.' They're also frustrated by what they perceive to be a double standard in how Black and Latino politicians are treated when they get into trouble. They bring up Mark Ridley-Thomas's corruption scandal again. They think he's getting better treatment than Jose Huizar, a former councilmember who was indicted a year earlier, also on corruption charges. Jose is Mexican American. Nury says to the room, "They didn't think twice before judging Jose." It's unclear who "they" are.

 

Nury Martinez  19:10

[audio clip] They didn't think twice before um, judging Jose.

 

Kevin De León  19:14

I know. They went after him right away.

 

Antonia Cereijido  19:18

Kevin says, "They went after him right away." Jose Huizar and Mark Ridley-Thomas would both later be convicted on corruption charges. Councilmember Marqueece Harris-Dawson was one of the three Black city councilmembers at the time of the recordings. In the tape, Marqueece and his alliance with Mike Bonin are discussed extensively.

 

Marqueece Harris-Dawson  19:39

When I first heard the actual tapes I was in, I was at my house. I have a little man cave. It was about three in the morning.

 

Antonia Cereijido  19:47

The L.A. Times was working on their story about the tapes, and that's when Marqueece heard from Mike.

 

Marqueece Harris-Dawson  19:52

Mike Bonin who was working furiously and asking for my help to try to shape the story in a way that didn't impact his son. And that's when I got a hold of a copy of the, the recordings, digital.

 

Antonia Cereijido  20:06

Do you remember your thoughts as you were listening?

 

Marqueece Harris-Dawson  20:09

It was shock. You can't figure out what's happening. Like, did someone in the room make this recording? Why is it being released now? A year has passed. Like it was just, there were more questions than, than feelings. You know, all these people are people that I hear talk when, you know, no one's listening or in safe company. [Antonia: Mm hmm.] So none of it was particularly surprising at the outset.

 

Antonia Cereijido  20:32

When I heard the tapes, I heard so much resentment, just like real. And I'm curious, had you heard them describe the dynamic on the council that way? What did you think about their characterization?

 

Marqueece Harris-Dawson  20:44

I, I hadn't heard the jealousy and resentment of Black people. I just, I had never heard that. [Antonia: Interesting.] You know, you know, it's just 25 Black people screaming. And um, that was um, surprising, and you know, over time, it was disheartening to me. And obviously, maybe that's something that they wouldn't talk about in front of me.

 

Antonia Cereijido  21:02

[music in] This brings me to what I think of as the third type of comments on the tape. These aren't offensive in the same way the other types are, but they're still salacious. And that's because listening to these parts of the tape, you hear a private conversation you never hear between public figures. A theme comes up again and again: A kind of candid griping about how they feel Latino politicians, and the people in the room in particular, are held to a different standard than white politicians. [music out] In one part of the conversation, they're talking about an event that Kevin held at the Walt Disney Concert Hall after he was sworn in as a state senator in 2015. It's a fancy place to host a party, a public building that was designed by the renowned architect Frank Gehry. The event cost $50,000 to put on.

 

Nury Martinez  21:54

[audio clip] It was your anniversary this weekend. Facebook reminded me that I was at the, at the Walt Disney Hall.

 

Kevin De León  22:00

Oh! October 15th, yeah.

 

Nury Martinez  22:03

When you were doing your little swearing-in...

 

Kevin De León  22:05

Swearing-in. Yeah. Which by the way, that swearing-in ceremony-

 

Nury Martinez  22:08

You got shit for.

 

Kevin De León  22:09

I got shit all over for it. And a month after my thing in November, Zev Yaroslavsky had a black tie, red carpet event at the Walt Disney Concert Hall. What did the press say? What did the press say? Shhh... Zilch.

 

Antonia Cereijido  22:25

Kevin is talking about how a white politician had a retirement party at the same venue shortly after him and the press didn't write about it.

 

Nury Martinez  22:32

[audio clip] That's why I don't have parties, because of you. No, I'm serious! Because I'm like, we can't celebrate our own, our own accomplishments.

 

Kevin De León  22:39

No, you can, you can have a party. But you know what? No, you can have it. You can have it, but you gotta have it at Olvera Street.

 

Gil Cedillo  22:47

El Pueblo.

 

Kevin De León  22:48

Olvera Street.

 

Antonia Cereijido  22:49

Olvera Street is a landmark in Downtown LA that's been preserved to reflect what the city looked like when Los Angeles was still a part of Mexico in the early 1800s. It's the kind of place tourists put on a wide brimmed sombrero and pay to take a picture on a donkey statue.

 

Kevin De León  23:04

[audio clip] You have to have it at Roosevelt High School. Or Pacoima. That's what, because that's where they expect us to be at.

 

Antonia Cereijido  23:11

Pacoima is a mostly Latino working class neighborhood where Nury grew up.

 

Nury Martinez  23:15

[audio clip] 'Que no have it in Pacoima! Right there by the swap meet. Just meet at the swap meet! Everybody's seen it.

 

Antonia Cereijido  23:21

They're complaining that the media expects Latino politicians to have their parties in working-class Latino spaces, not in fancy buildings designed by famous architects. Which, Marqueece Harris-Dawson told me, is a legitimate complaint.

 

Antonia Cereijido  23:35

What do you think about when they talk about how they're not allowed to have events at the Walt Disney Music Hall?

 

Marqueece Harris-Dawson  23:40

Uh, I mean, I understand where they're coming from. They, they, you know, they do get critiqued. This happens to elected officials of color. And certainly that was done to Antonio Villaraigosa when he was mayor. Um, you know, "Oh, he eats at these restaurants," and literally, that would be in the newspaper. So you know, I think that's kind of been there, and I could, uh, empathize with them on that.

 

Antonia Cereijido  23:59

[music in] In the week before the L.A. Times started working on their first story about the tapes, rumors had already been circulating about the tapes existence.

 

Marqueece Harris-Dawson  24:12

The week before the tapes were out, there was a member of council that said, 'Hey, I need to talk to you. There's something that is about to break. I think it's gonna be a big deal.' Then another activist came and said, 'There are these tapes. These people are gonna have to resign.'

 

Antonia Cereijido  24:24

Someone had posted the tapes onto Reddit weeks before, but they didn't get much attention until someone on Twitter posted the Reddit link and tagged journalists from multiple outlets including the L.A. Times and Knock L.A.

 

Marqueece Harris-Dawson  24:36

And I was like, you know, really like, you know, activists get a little worked up sometimes. I just thought it would be like a lot of other stories.

 

Antonia Cereijido  24:46

But then the L.A. Times published their story.

 

Marqueece Harris-Dawson  24:50

I thought, I was like the doors are blown off now. It's, it's this story, like no one's controlling this story at this point.

 

Antonia Cereijido  24:57

That's coming up after a quick break. [music out]

 

Antonia Cereijido  25:05

Welcome back to Imperfect Paradise. I'm Antonia Cereijido. You're listening to "Nury and the Secret Tapes, Part One. [music in] The L.A. Times published their first story about the tapes on a Sunday, October 9th, 2022. Almost immediately, people gathered outside of Nury Martinez's home. People were protesting. They were chanting and they even blasted parts of the tape over a speaker.

 

Protesters  25:29

[audio clip] Bye bye, Nury! Bye bye, Nury! Resign! Resign! Your racist comments are out of line! Resign! Resign! Your racist comments are out of line!

 

Antonia Cereijido  25:41

Headlines and snippets of tape started to travel across group chats and social media timelines. [music out]

 

Odilia Romero  25:48

Oh my God, that uh, it's not funny, but suddenly I started getting a text. 'I embrace you. I support you. I hope you're feeling okay. Sending you a hug.'

 

Antonia Cereijido  25:59

This is Odilia Romero. She's the co-founder and Executive Director at CIELO, which is an Indigenous woman-founded and led organization that advocates for Indigenous people's human rights. Odilia started getting texts about the tapes before she actually knew what they were.

 

Odilia Romero  26:15

And then our board member sends me the text. Did you see this? And I'm like, Oh, this is what people are talking about. I'm getting all these like hugs and love. And the board member said, 'Are you okay?' And I said, 'Oh, yeah, I'm okay.' And she was very shocked to my response, like, I'm okay, like, I'm not gonna go under the covers and cry. It shows what we've always known as Indigenous people, that the other Mexicans have always discriminated against us.

 

Antonia Cereijido  26:51

Many Indigenous and Afro-Latine folks were not actually surprised by what they heard on the tapes. But rather, they saw the tapes as proof, evidence of an issue they felt was often sidelined.

 

Odilia Romero  27:02

We've always knew this is how they talk about us. This is how Mexico talks about us. This is how Latinos talk about us.

 

Antonia Cereijido  27:10

Professor Tanya Hernandez was also getting pinged by her colleagues.

 

Tanya Hernandez  27:14

My inbox was flooded with everyone wanting to let me know what had been disclosed. I think because by that point, many people knew that this was a topic that I've done, you know, deep research on.

 

Antonia Cereijido  27:27

Tanya had just published a book about anti-Black bias in Latine communities. And suddenly, she had a perfect current example of the problem to point to.

 

Tanya Hernandez  27:35

What the audio tapes opened up now was just how systemic and much of a pattern across the communities that this actually is. That is the message that Latinos, Latine, Latinx can also harbor anti-Black bias and sentiment.

 

Antonia Cereijido  27:55

Meanwhile, politicians at all levels started to call for the resignation of everyone heard on the tapes.

 

Various Newscasters  28:01

[audio clips] "Both individuals running for mayor here in the city of Los Angeles are asking all three councilmembers to simply resign." "Congresswoman Karen Bass says what's on the audio tape is appalling anti-Black racism." "Councilman Harris-Dawson, along with LA Mayor Eric Garcetti and US Senator Alex Padilla, just a few of the growing list of those now demanding the resignation of all of those involved in that leaked audio.

 

Antonia Cereijido  28:25

[music in] Ron Herrera, the union leader, was the first to resign. Then Nury stepped down from her role as city council president, but she didn't step down from the council itself. In a statement she wrote, "I hope you will give me the opportunity to make amends." That week President Biden was scheduled to come to L.A. to show support for mayoral candidate Karen Bass. And during a briefing, Karine Jean- Pierre, the White House Press Secretary, [music out] was asked if the President had a reaction to the tapes.

 

Karine Jean-Pierre  28:55

[audio clip] Look, the President is glad to see that one of the participants in that conversation has resigned. Uh, but they all should. He believes that they all should resign. The language that was used and tolerated during that conversation was unacceptable, and it was appalling. Uh, they should all step down.

 

Antonia Cereijido  29:17

Two days after the story broke, L.A. City Council was set to meet in person. Nury was not going to be there. She took a leave of absence from the council after the L.A. Times published its story about the tapes. But Kevin De León and Gil Cedillo, the other councilmembers on the tape, were going to be there.

 

Marqueece Harris-Dawson  29:33

The morning, the first council meeting after the story broke, I decided to take the public entrance into City Hall instead of the executive entrance.

 

Antonia Cereijido  29:43

This is Councilmember Marqueece Harris-Dawson again. [protest ambi] He rolled up to the City Hall, which is this tall white Art Deco tower in Downtown LA, and hundreds of people had gathered on the steps.

 

Protesters  29:53

[audio clip] Let's not get sidetracked on why we're here. Let's remain focused. Okay? We're here to get them out! Get them out! Get them out!

 

Antonia Cereijido  29:54

LAist reporter Miguel Flores was there talking to people outside City Hall.

 

Miguel Flores  30:12

[audio clip] And why are you out here today?

 

Protester 1  30:14

I'm out here to join with the numerous working class, Black, brown, Indigenous people, who are against the abhorrent and bigoted comments made by city councilmembers.

 

Protester 2  30:27

Racism is racism, whether it's coming from a guy in a red MAGA hat or from the President of the LA City Council. It is unacceptable.

 

Protester 3  30:34

I feel like it's the sort of people who chuckle along to racist jokes in bars. They are complicit and they're actually encouraging it in some ways. Uh, she spoke it out loud, but they all laughed and agreed.

 

Antonia Cereijido  30:45

[fade in banda music] Marqueece had never been greeted at the doors of City Hall the way he was that day with a 12 piece banda.

 

Marqueece Harris-Dawson  30:52

All Latino. Made a line. They like made a pathway for me to walk through them as they're playing. And people are shouting, "Fuera! Fuera!"

 

Antonia Cereijido  31:02

"Fuera" means "get out," and "fuera" became a rallying chant calling for the councilmembers on the tape to resign. It seemed intentional that the chant was in Spanish. It signals that what was on the tapes did not reflect the views of all Latinos.

 

Marqueece Harris-Dawson  31:17

And so the, the crowd was predominantly Latino. And so for me, I was like, Oh, this is the city I thought it was. [banda music fades out]

 

Antonia Cereijido  31:29

The LA City Council chambers are intimate and church-like. There is gold and turquoise tile on the walls, tall marble pillars, and 15 leather chairs where the council members sit, arranged like a horseshoe. In front of them are rows of benches where the public can sit. But on the morning of October 11th, no one was sitting. [protest ambi] The benches were full of people standing, screaming, and booing. Some people were wearing T shirts that said, "I'm with the Blacks," a reference to Nury Martinez's comments about District Attorney George Gascón.

 

Protesters  32:03

[audio clip] What do we want? Justice! When do we want it? Now! What do we want? Justice! When do we want it? Now!

 

Antonia Cereijido  32:06

Nithya Raman was one of the first councilmembers to take her seat.

 

Nithya Raman  32:10

I was sitting there listening to people chanting and protesting in the audience. And I got a text from a friend of mine.

 

Antonia Cereijido  32:19

Her friend was in Ethiopia for work.

 

Nithya Raman  32:21

And she was like, [laughing] 'Hi! I'm watching you on the New York Times homepage where the LA City Council meeting is being live streamed.'

 

Antonia Cereijido  32:31

Watching the live feed, you see Nithya seated at the start of the meeting. Mike Bonin, who had returned from Massachusetts, is already seated too. He's holding his head in his hands. Kevin and Gil are nowhere to be seen.

 

Mike Bonin  32:45

I needed my staff to keep Kevin and Gil away from me. I did not want them to have a photo op moment of coming over to apologize in front of cameras.

 

Antonia Cereijido  32:55

Then you see Councilmember Mitch O'Farrell try and fail to begin the council meeting.

 

Mitch O'Farrell  33:00

[audio clip] Good morning. There are a, there are a lot of people here that need to be heard today. We are going to have a meeting today. It will happen. Now, it can happen with everyone in the room. It can happen with everyone in the room or, or we can have a meeting without any of you in the room.

 

Antonia Cereijido  33:22

As he's speaking Kevin walks in and sits down. He looks out at the crowd as people begin pointing at him and screaming.

 

Protesters  33:29

[audio clip] Get out! Fuera!!! Fuera!!! Fuera!

 

Antonia Cereijido  33:36

Two minutes later, Gil walks in and takes his seat next to Kevin. The men are expressionless as they fiddle with their microphones, leaf through some paper on their desks, and sip water. They don't look at the crowd.

 

Protesters  33:49

[audio clip] De León, you gotta go! Cedillo, you gotta go!

 

Antonia Cereijido  33:49

Six minutes in, after huddling with a handful of city councilmembers, notably not Mike Bonin, Gil walks out, but Kevin stays in his seat. He scratches his head and turns his back to the crowd. A Black woman begins to scream, "Get out like you wanted us out."

 

Protesters  33:52

[audio clip] Get out like you wanted us out! Get out like you wanted us out!

 

Antonia Cereijido  34:12

Finally, Kevin stands and walks out. The crowd begins to clap. [protesters cheer] Mitch O'Farrell tries again to start the meeting. Eventually, 18 minutes in, the crowd quiets down.

 

Mike Bonin  34:26

[audio clip] Good morning, everybody.

 

Antonia Cereijido  34:29

And allows Mike Bonin to speak.

 

Mike Bonin  34:32

Thank you. Uh, [cheering and clapping] I, I want to say a few words. My husband and I are both uh, raw and angry and heartbroken and sick for our family and for Los Angeles. I am reeling from the revelations of what these people said. I can never really know or comprehend or feel the weight of the daily relentless racism, anti-Black racism that my son is gonna face. But man, [lets out a breath] I know the fire that you feel when someone tries to destroy Black boy joy. Man, uh, it's a rage. And you know, my husband and I were both raised at a time when, as gay men, we didn't think that we would be married, or that we would be allowed to have kids, or that we'd be allowed to have a family because our relationships and our families were considered illegitimate. [duck under]

 

Antonia Cereijido  35:44

Mike ends his speech talking about what he sees for LA's future.

 

Mike Bonin  35:49

I see the incredible promise of that coming in Los Angeles, a, a, a, a powerful heart-led multiracial crop of young progressives who are determined to build coalitions. The power is there and the heart is there and the fortitude is there. [protesters clap] And I have more than hope. I have, I have faith that that can happen. Thank you. [clapping]

 

Antonia Cereijido  36:19

[music in] Within hours of this speech, Nury would resign completely from the City Council. She started her resignation letter saying, "It is with a broken heart that I resign my seat for Council District 6, the community I grew up in and my home." She ended it with, "While I take the time to look inwards and reflect, I ask that you give me space and privacy." [music out] After that, no one heard from her. She didn't speak to the media. And there were even rumors swirling around that she had moved to Arizona, even Switzerland.

 

Antonia Cereijido  36:57

[music in] Many in the city don't want to hear from Nury. Her words on the tape tell them everything they need to know. But some of the people Nury talks about and insults on the tapes don't think the scandal should be the only thing that defines her. This is Marqueece Harris-Dawson.

 

Marqueece Harris-Dawson  37:18

It's hard for me to take an hour and a half of a recording against everything else I've known about them.

 

Antonia Cereijido  37:26

Even Mike Bonin said something similar.

 

Mike Bonin  37:29

Nury was like my partner on so many things. She was an incredible voice on so many issues, economic justice and low wage workers. I want Nury to be remembered for more than this moment.

 

Antonia Cereijido  37:41

Nury's story tells us a lot about the history of political power in Los Angeles. And to really understand the scandal and the painful issues it raised, we need to understand that part of the story too. How she grew up, how she rose to power, and what life experiences informed her policies and leadership style.

 

Mike Trujillo  37:59

She spoke like she was raised in Pacoima, and anyone that was raised in Pacoima, they all sound like they're raised in Pacoima.

 

Antonia Cereijido  38:07

How did she rise to the top of the City Council in the second largest city in the country?

 

Stuart Waldman  38:12

She was very blunt, and, you know, held people's feet to the fire. And, you know, I mean, she's very brash.

 

Antonia Cereijido  38:20

And what were the divisions in the council in the months leading up to the secretly recorded conversation?

 

Marqueece Harris-Dawson  38:26

Then our relationship at different points deteriorated and it got pretty low.

 

Antonia Cereijido  38:31

And now that she's had a year to think about it, does she understand why people are so upset about what she said on those tapes? [music out]

 

Antonia Cereijido  38:40

What did you mean by when you called them "tan feos?"

 

Nury Martinez  38:43

Oh my goodness.

 

Antonia Cereijido  38:46

Nury may be out of office, but her constituents, the people who supported her, are still a vital part of our city. What should Latino political power look like?

 

Antonia Cereijido  38:57

Is it really about preserving Latino power or is about preserving the power of the people who are in the room?

 

Nury Martinez  39:02

It was about preserving Latino seats in general.

 

Antonia Cereijido  39:04

That's next week on Imperfect Paradise. Listen to new episodes of the podcast every Wednesday, or tune in on Sunday nights at 7pm on LAist 89.3 or LAist.com.

 

Antonia Cereijido  39:17

[music in] This episode of Imperfect Paradise was written and reported by me, Antonia Cereijido. Catherine Mailhouse is the Executive Producer of the show, and Shana Naomi Krochmal is our Vice President of Podcasts. Emily Guerin is the Senior Producer. Our story editor is Meg Cramer. Minju Park is our producer. She also scored our series. Ali Biano and Rebecca Katz are our interns. Our editorial team also includes Tony Marcano, Frank Stoltze, Megan Garvey and Kristen Muller. Fact checking by Caitlin Antonios. Mixing and theme music by E. Scott Kelly. Music by J. Valle, Ex Mañana and Joseph Quiñones at Second Hand Sounds. This podcast is powered by listeners like you. Support the show by donating now at LAist.com/join. This podcast is supported by Gordon and Dona Crawford, who believe quality journalism makes Los Angeles a better place to live. [music out]

Imperfect Paradise: Nury & Las Grabaciones Secretas: Parte 1

Está escuchando Imperfect Paradise de LAist Studios. Soy Antonia Cereijido, su presentadora.

Ha pasado un año desde el mayor escándalo político de la historia de Los Ángeles. Se filtraron al público grabaciones secretas de cuatro poderosos líderes latinos, lo que provocó una protesta masiva y la exigencia de su dimisión.

 

PROTESTA 1: El racismo es racismo. Ya venga de un tipo con un sombrero rojo MAGA o del presidente del Consejo de la Ciudad de Los Ángeles, es inaceptable.

 

Desde entonces, la mujer en el centro del escándalo, la ex presidenta del Consejo de la Ciudad de Los Ángeles, Nury Martínez, no ha concedido ninguna entrevista. Hasta ahora.

 

ANTONIA:  ¿Ha pensado por qué dijo lo que dijo?

 

NURY: He pensado en ese día en particular, Dios mil veces, si no más.

 

Vamos a hablar con franqueza con las personas más afectadas por las cintas secretas de una forma que nadie ha oído antes.

 

MIKE BONIN: Recibí una llamada de un amigo mío // que me dijo, // oye, necesito hablar contigo. Hay una grabación secreta de Nury, Gil y Kevin.

 

MARQUEECE HARRIS DAWSON: No puedes entender lo que está pasando. ¿Alguien en la habitación hizo esta grabación?

 

ODILIA ROMERO: Y entonces nuestro miembro de la junta me envía el texto. ¿Ha visto esto? Y pienso: "Oh, esto es de lo que habla la gente.

 

TANYA HERNANDEZ: Mono, monito, mono, monito, son términos profundamente racializados que no son en absoluto inocuos.

 

ANTONIA: Suena como si estuviera diciendo que esto es algo que le ocurrió a usted, no algo que usted hizo.

 

NURY: No es eso lo que estoy diciendo.

 

Eso viene en Imperfect Paradise de LAist Studios.

 

Antonia: En una cálida mañana de octubre de 2021, 3 hombres y una mujer se reunieron en un modesto edificio okupado de un barrio obrero en pleno centro de Los Ángeles.[1]

 

Kevin De León: ¿Qué pasa, compa?

 

Se sentaron alrededor de una enorme mesa de madera, sorbiendo café con nata y azúcar. Empezaron la reunión de la forma normal en que empiezan la mayoría de las reuniones: con alguna charla trivial.

 

Uno de los hombres muestra una foto de su nieta para que la vean los demás.

 

Nury Martinez: Ella es tan linda. Por cierto, no puedo creer que estés en esta etapa de tu vida.

 

Gil Cedillo: Lo sé.

 

Gil Cedillo: Soy abuelo. Y tengo un hijo de 47 años y una niña de dos años y medio.

 

Pero no resultaría ser una reunión normal.

 

Se trataba de cuatro de las personas más poderosas de la ciudad de Los Ángeles: el jefe de un destacado grupo sindical y tres concejales de Los Ángeles.

 

En ese momento no lo sabían, pero todo lo que decían estaba siendo grabado en secreto.

 

Pensando que nadie los oiría, durante los siguientes 90 minutos, los cuatro líderes latinos -el líder sindical Ron Herrera, los concejales Gil Cedillo, Kevin De León y la presidenta del Consejo Nury Martínez- hablaban con franqueza utilizando términos denigrantes y racistas sobre sus colegas del consejo, el poder político negro, los indígenas e incluso un niño.

 

Todo ello en el contexto de una reunión celebrada para elaborar estrategias sobre cómo hacer avanzar el poder latino en la ciudad.

 

Kevin De León: Es para la fuerza latina en el futuro inmediato.

 

Y entonces... pasaría casi un año entero.

 

Esa reunión se volvería indistinguible de cualquier otra reunión en la memoria de los participantes --

 

Eso fue hasta que el audio se colgó en Internet, los periodistas descubrieron las cintas y, en octubre de 2022, sus comentarios darían la vuelta al mundo.

 

 Menuda historia. Es una bomba. Es impresionante.

 

A Martínez se le oyó hacer comentarios racistas y viles contra los negros y los indígenas mexicanos,

 

Nuri Martínez llamó "monito" al hijo negro de un concejal,

 

sugiriendo que el niño necesitaba una paliza

 

También insultaron a los oaxaqueños.

 

Se refería a ellos como gente bajita y morena.

 

 Decir que esto ha sacudido al Consejo de la Ciudad aquí en Los Ángeles desde sus cimientos probablemente sea quedarse corto.

 

 Nury Martinez, al encontrarse ahora como pararrayos en esta tormenta de fuego en expansión...

 

La filtración de la cinta del Consejo de la Ciudad fue uno de los mayores escándalos políticos de la historia de Los Ángeles.

 

Cuando la gente oyó esa conversación privada, la ciudad estalló en un frenesí de protestas.

 

¡Adiós Nury! ¡Adiós Nury!

 

Hey hey, ho ho, ¡Nury Martinez tiene que irse!

 

 Nury Martínez -cuyos comentarios causaron la mayor controversia- pasó de ser una de las políticas latinas más prometedoras del país, a ser el principal ejemplo de anti-negritud y colorismo en la comunidad latina/latinx aparentemente de la noche a la mañana.

 

 Los escándalos son como los tornados, golpean con fuerza repentina y lo ponen todo patas arriba. Pero para que se produzca un tornado, tienen que darse unas condiciones atmosféricas clave como la combinación adecuada de aire cálido y frío, y la velocidad del viento.

 

Y así, como un tornado, el escándalo de las cintas del Consejo de la Ciudad no surgió de la nada. Había tensiones a fuego lento tanto políticas como personales, unas elecciones a la alcaldía polémicas y un ajuste de cuentas nacional sobre la raza.

 

El escándalo se ha disipado, el tornado ha pasado, pero las cuestiones incómodas y espinosas en el corazón de esta historia permanecen:

- racismo anti-negro y colorismo dentro de la comunidad latina/latinx,

- una creciente línea de fractura en el partido demócrata entre progresistas y moderados

- y una continua y la difícil lucha por definir el poder político latino.

 

Han pasado dos años desde que se grabaron las cintas, un año desde que se hicieron públicas, y en el tiempo transcurrido desde entonces Nury Martinez no ha hablado de lo que dijo en las cintas.

 

Nury Martinez: Mi nombre es Nury Martinez y se deletrea n u r y.

 

Antonia: ¿Y cómo se presenta usted?

 

Nury Martínez: como ex presidenta del Consejo de la Ciudad de Los Ángeles.

 

En este primer episodio, vamos a empezar con el escándalo en sí, como una forma de entender lo que Nury dijo realmente, y por qué la gente se sintió tan herida.

 

MARTHA DINA ARGUELLO: Las palabras que pronunció estaban tan llenas de crueldad, ira y dolor que causaron ira y dolor.

 

A continuación, exploraremos la tensión entre aquello por lo que Nury era conocida antes del escándalo -ser defensora de las familias inmigrantes de clase trabajadora- y después.

 

EUNISSES HERNANDEZ: Hemos visto reflejados a líderes que se parecen a nosotros, que se supone que nos representan, tomando decisiones que desprecian por completo a nuestras comunidades.

 

Y presionaremos a Nury para que responda por lo que dijo.

 

Antonia: ¿Cree que existe un problema de anti-negritud en la comunidad latina?

 

Nury Martinez: pausa muy larga no lo sé.

 

Soy Antonia Cereijido. Esto es Imperfect Paradise - Nury y las cintas secretas

 

Parte 1 - El escándalo.

 

Estamos de vuelta. Está escuchando Imperfect Paradise

 

Antonia: empecemos con sólo, si pudiera presentarse y decir su nombre y cuál era su cargo en el momento en que se filtraron las cintas.

 

MIKE BONIN: Uh, mi nombre es Mike Bonn y, ahora soy un miembro retirado del Consejo de la Ciudad de Los Ángeles y a veces podcaster. Y, en el momento en que las cintas salieron a la luz, yo estaba en los últimos meses de mis nueve años y medio representando al West Side en el Consejo de la Ciudad de Los Ángeles.

 

Mike Bonin es blanco, de unos 50 años, con el pelo blanco muy rapado y gafas de montura de alambre. Y es la persona cuyo nombre más surgió durante la reunión grabada en secreto.

 

Toda la reunión grabada duró más de 90 minutos. Y no vamos a repasar cada cosa que se dijo en las cintas. En su lugar, vamos a empezar centrándonos en las partes de la cinta que más llamaron la atención. Y pienso en ello como tres tipos distintos de cinta. Primero, insultos directos racistas y prejuiciosos.

 

Si han oído algo sobre las cintas, probablemente habrán oído hablar de cómo Mike Bonin y su hijo, Jacob, que es negro, fueron descritos por la gente de la reunión.

 

Antonia: ¿dónde estabas cuando oíste hablar por primera vez de las cintas?

 

MIKE BONIN: Hmm. Sí, estaba en Massachusetts cuando oí hablar por primera vez de las cintas. Mi familia es de Massachusetts y es donde crecí, y estuve allí para, el servicio fúnebre conmemorativo de un, un amigo mío.

 

Me quedé unos días después para estar con mi familia. Y ese, sábado, estaba en casa de mis padres preparándome para ir a Boston a ver un concierto y recibí una llamada de, , un amigo mío, un activista de Los Ángeles que me dijo, eh, o me mandó un mensaje diciendo, eh, oye, necesito hablar contigo.

 

Hay una grabación secreta de Nury, Gil y Kevin.

 

Gil Cedillo y Kevin de León eran los otros concejales que aparecían en la cinta.

 

MIKE BONIN: Y le dije, sí te oigo. Y entonces dijo, no, esto es realmente malo y se trata de ti y se trata de Jacob, así que necesito que te sientes.

 

Jacob, el hijo de Mike, tenía entonces 8 años.

 

Mike decidió no escuchar las cintas todavía. Porque iba de camino a ver al cantante folk británico Billy Bragg.

 

Mientras Mike estaba en el concierto, el LA Times estaba montando su historia de última hora sobre las cintas. El nombre de Mike aparece por primera vez a la media hora de empezar.

 

Y una advertencia: los próximos clips utilizan un lenguaje despectivo y explícito. Es difícil distinguir claramente toda la conversación, así que repetiré algunas líneas de la cinta.

 

La primera voz que se oye es la de la presidenta del consejo, Nury Martínez. Está hablando de Mike y le llama "esa pequeña zorra".

 

 Nury Martinez: esa pequeña zorra, Bonin. "¿Qué pasa con Bonin? "Bonin cree que es un puto negro".

 

"Qué le pasa a Bonin" dice ella "Bonin se cree que es un puto negro"

 

Todos en el Consejo de la Ciudad de Los Ángeles son demócratas, pero hay un espectro de lo progresistas que son. Mike Bonin fue uno de los concejales más progresistas. Y en la época de las grabaciones se peleaba frecuentemente con los miembros más moderados del consejo, incluido Nury.

 

La siguiente voz es Kevin - que de los tres era el más nuevo en el Consejo de la Ciudad. Dice "sabes que hay cuatro negros en el Consejo de la Ciudad"

 

Kevin De León: Sabes que hay cuatro negros en el Consejo Municipal.

 

En el momento de la grabación sólo había tres concejales negros en el Consejo de la Ciudad de Los Ángeles…

Nury responde "¿cuatro negros? sí. Bonin"

 

Nury Martinez: ¿Cuatro negros? Sí. Bonin.

 

Un par de minutos después, traen al hijo de Mike Bonin, Jacob. Mike y su marido Sean adoptaron a Jacob en 2016.

 

En las cintas, los concejales acusan a Mike de simbolizar a Jacob, diciendo que Mike utiliza a su hijo como un accesorio político.

 

Empieza con Kevin diciendo "su hijo lo adoptó" y Nury responde, "es negro, sí"

 

Kevin De León: Su hijo lo adoptó.

 

Nury Martinez: Es negro. Sí.

 

Nury Martinez: lo trae así durante el Mes de la Historia Negra, lo lleva al consejo y lo pone acá,

 

Ron Herrera: Como un accesorio...

 

Nury Martinez: ...es un, es un accesorio

 

Nury dice que Mike trae a su hijo durante el Mes de la Historia Negra y lo pone acá, que lo coloca así... como un accesorio.

 

Kevin De León: Igual que cuando -

 

Ron Herrera: Solían tener esas estatuas en las plantaciones -

 

Kevin De León: Nury lleva su bolso Goyard o el, el bolso Louis Vuitton.

 

Esas dos últimas voces fueron el líder sindical Ron Herrera y el concejal Kevin De León. Ron dice que "solían tener esas estatuas en las plantaciones".

 

Y Kevin compara a Mike Bonin llevando a su hijo a los actos con Nury exhibiendo sus bolsos de diseño durante las reuniones del Consejo de la Ciudad.

 

MIKE BONIN: Y yo estaba en el concierto, y entre el acto de apertura y el espectáculo propiamente dicho, sonó mi teléfono y pude ver que era Ben Oreskes, del LA Times. Y dije, no voy a responder. Y se me hundió el corazón porque me dije, mierda, ¿se trata de estas cintas? Y entonces recibí un mensaje de Ben diciendo, es urgente, necesito que me llames. Y le volví a llamar y, le dije, escucha, estoy, estoy en Boston. No he escuchado las cintas. No sé cómo reaccionar ante esto. Le dije, ¿tengo que hablar esta noche? ¿Estás haciendo esto? Dice, puede que publiquemos la historia esta noche y por eso necesito que responda. Así que yo estaba en el concierto y Ben está, enviándome mensajes de texto con extractos de las cintas en el transcurso de una hora. Y estoy tratando al mismo tiempo de llegar a una declaración de reacción que realmente les estaba implorando que se mantuvieran alejados de las cosas. Mi hijo dice que me atacaron. Di algo vago. Hicieron comentarios racialmente despectivos.

 

ANTONIA: esta siguiente parte de la grabación incluye la línea específica que más se cita en la cobertura de las cintas.

 

Nury cuenta una historia sobre estar en una carroza durante un desfile del Día de MLK . Fue invitada por el ex presidente del Consejo de la Ciudad Herb Wesson, que es de raza negra.

 

Estaba en la carroza con Mike y su hijo Jacob, que tenía poco menos de 3 años.

 

Nury Martinez: Ahí trae su negrito, a su lado. Lo trae, ¿verdad?

 

Nury dice "ahí trae su negrito" que traducido literalmente significa... ahí trae su negrito.

 

Nury Martinez: Para MLK, para el desfile, que Herb solía organizar y todo el consejo que quería unirse a Herb en la carroza, porque solía hacer una carroza entera, solía ser bonito. Bonin diría: "Oye Nury, ¿vas a ir al MLK?". "Bueno, Herb me invitó, sí, iré. "OK, voy a traer a como se llame el niño." Es como lo más extraño, es como Negro y Marrón en esta carroza. Y luego hay un blanco con un niño negro que se porta mal.

 

MIKE BONIN: Y entonces, un rato después, Ben me volvió a llamar y me dijo: "Siento hacerte esto. Nuestros reporteros en español han estado escuchando las cintas con más atención y hay más, eh, llamó mono a su hijo

 

Nury utilizó la frase "parece changuito", que se traduce como "parece un monito"

 

Nury Martinez: nada que puedas hacer para controlarlo parece changuito. Y me quedé como: "Dios mío". Estoy aquí tratando de criar a este niño. Yo digo, no puedes hacer eso. Dije que no. // Somos Karen Bass y yo en la carroza tratando de controlar a este niñito.

 

Karen Bass es hoy la alcaldesa de Los Ángeles. Es negra, y en el momento en que estaba en la carroza era congresista en representación del sur de Los Ángeles.

 

Nury Martinez: Todas nos miramos porque somos las tres mujeres en la carroza, como quién es la puta, este niño nos va a volcar. Porque está literalmente colgado de los raíles. Cielos.

 

Ron Herrera: No podemos dejarle salir porque los espectadores le darían una paliza.

 

Gil Cedillo: Sí.

 

Nury Martinez: Le están educando como a un niño blanco, lo que me hizo pensar: este niño necesita una paliza. Como, déjeme llevarlo a la vuelta de la esquina y luego lo traeré de vuelta.

 

Gil Cedillo: Sí.

 

MIKE BONIN: Fue entonces cuando perdí el control.

 

PAUSA

 

MIKE BONIN: Estaba furioso de que ella hablara de golpearlo. Y me puse fuera de mí cuando oí, ya sabe, los, los comentarios específicos sobre, uh, el mono y Louis Vuitton y toda esa mierda.

 

Estaba con mi amigo en Boston y hablaba con él,

uh, en el camino a casa desde el concierto, y él es como, usted ni siquiera debe decir nada.

 

Dijo, es tan repugnante. Me dijo que no hacía falta que dijera nada. Cualquiera que lea esto va a pensar que esta persona es increíblemente vil.

 

El otro insulto específico que aparece en las cintas está dirigido a los indígenas oaxaqueños. Aparece más adelante en la conversación, cuando los cuatro están mirando un mapa de la ciudad de Los Ángeles. Nury pregunta "¿eso es Koreatown?" y Gil responde, "Si eso se llama K-town"

Nury Martinez: ¿Eso es Koreatown?

 

Gil Cedillo: Sí, eso se llama K-town.

 

Nury Martinez:  Veo mucha gente bajita y morena.

 

Gil Cedillo: Sí, puro oaxaqueños. Puros coreanos oaxaqueños.

 

Gil está diciendo básicamente que todo el barrio está lleno de oaxaqueños.

 

Bromea con los coreanos oaxaqueños.

 

Gil Cedillo:  Ni siquiera como Kevin, pequeños.

 

Gil se refiere aquí a la ascendencia mixta guatemalteca y china de Kevin. Nury dice "No sé de qué pueblo salieron..."

 

Nury Martinez: Como si no supiera de qué pueblo salieron, cómo llegaron aquí. Pero -

 

Nury Martinez: '¡Tan feos!

 

"'Tan feos" - son feos

 

Así que esos fueron los dos insultos prejuiciosos específicos e hirientes.

 

El segundo tipo de cinta que causó indignación tiene que ver con el resentimiento hacia el poder político negro organizado y los concejales negros.

 

Mencionan al fiscal de distrito de Los Ángeles, George Gascón. Es un fiscal progresista que fue elegido tras el asesinato de George Floyd y que intenta acabar con el encarcelamiento masivo en la ciudad. Nury dice...

"A la mierda ese tipo que está con los negros".

 

Nury Martinez: A la mierda ese tipo, está con los negros

 

Más adelante en las cintas, hablan del concejal Mark Ridley Thomas, uno de los tres concejales negros de la ciudad.

 

En el momento de la grabación, Ridley Thomas acababa de ser acusado de corrupción.

 

En la cinta, Nury se pregunta si iba a dimitir o no, lo que abriría el escaño de su distrito a un candidato latino. Su distrito en el sur de Los Ángeles solía ser mayoritariamente afroamericano, pero con el tiempo se convirtió en mayoritariamente latino.

 

Nury Martinez: Si dimite y los afroamericanos lo ven como una adquisición hostil porque se ha ido. Tendremos que resolver esa mierda porque políticamente van a venir a por nosotros

 

Nury dice, cita voz "si dimite y los afroamericanos ven esto como una toma de poder hostil porque se ha ido, tendremos que resolver esa mierda porque políticamente van a venir a por nosotros"

 

La siguiente voz es Kevin De León. Dice "¿Puedo decir algo ahora mismo?"

 

Kevin De León: ¿Puedo decir algo ahora mismo? Esto es lo que yo llamo el efecto este como se llama este tipo la película El Mago de Oz

 

El efecto Mago de Oz

 

Kevin De León: cuando estás al lado del telón es como una gran voz

 

Kevin De León: Suena como si hubiera miles Y luego, cuando realmente se tira de la cortina es que se ve el pequeño Mago de Oz

 

Kevin está diciendo que la voz de los afroamericanos suena más alta y poderosa de lo que realmente es; no está claro si se refiere a los políticos, a los electores o a ambos.

 

Entonces, Ron Herrera -el líder sindical- menciona una hipotética población de 100 personas que son aproximadamente la mitad latinas, diciendo que cree que los políticos latinos de Los Ángeles están en un lugar fuerte.

 

Ron Herrera: tienes cien personas a la derecha 52 de los cuales son mexicanos me siento bastante bien al respecto me siento bastante bien acerca de mis posibilidades de golpear tu trasero

 

Pero Gil y Kevin sugieren que los votantes negros siguen teniendo una influencia desmesurada.

 

Gil Cedillo: 25 son para los negros y los 25 negros gritan

 

Kevin De León: Ellos, ellos gritan como si fueran 250.

 

Es Kevin diciendo "si hay 25 negros, gritan como si fueran 250"

 

También están frustrados por lo que perciben como un doble estándar en la forma en que se trata a los políticos negros y latinos cuando se meten en problemas. Vuelven a sacar a relucir el escándalo de corrupción de Mark Ridley Thomas.

 

Creen que está recibiendo mejor trato que José Huizar, un exconcejal que fue procesado un año antes, también por cargos de corrupción. José es mexicanoamericano. Nury dice a la sala que no se lo pensaron dos veces antes de juzgar a José. No está claro quiénes son "ellos".

 

Nury Martinez: no se lo pensaron dos veces antes de juzgar a José.

 

Kevin De León: Lo sé. Fueron a por él enseguida.

 

Kevin dice "fueron a por él enseguida"

 

José Huizar y Mark Ridley Thomas serían condenados posteriormente por cargos de corrupción.

 

El concejal Marqueece Harris Dawson era uno de los tres concejales negros de la ciudad en el momento de las grabaciones. En la cinta se habla mucho de Marqueece y de su alianza con Mike Bonin.

 

Marqueece Harris Dawson: cuando escuché por primera vez las cintas actuales estaba en mi casa, tengo una pequeña cueva. Eran cerca de las tres de la mañana.

 

El LA Times estaba trabajando en su historia sobre las cintas y fue entonces cuando Marqueece tuvo noticias de Mike.

 

Marqueece Harris Dawson: Mike Bonin que trabajaba furiosamente y me pedía ayuda, para intentar dar forma a la historia de manera que no afectara a su hijo. Um, y fue entonces cuando me hice con una copia del, Las grabaciones digitales.

 

Antonia: ¿Recuerda qué pensó mientras escuchaba?

 

Marqueece Harris Dawson: Me quedé aterrado. No puedes entender lo que está pasando. ¿Alguien en la habitación hizo esta grabación? ¿Por qué se publica ahora? Ha pasado un año. Como si sólo, hubiera más preguntas que, que sentimientos.

 

Ya sabe, usted, yo, todas estas personas son gente a la que oigo hablar cuando, ya sabe, nadie está escuchando o en compañía segura. Ajá. Así que nada de esto fue particularmente sorprendente … ¿Al principio?

 

Antonia: cuando oí las cintas, oí mucho resentimiento, real, y tengo curiosidad, ¿los había oído describir así la dinámica en el consejo? ¿Qué le pareció su caracterización?

 

Marqueece Harris Dawson: Yo, yo no había, yo, yo no había oído los celos y el resentimiento de los negros. Simplemente, nunca había escuchado eso.

Antonia: Interesante.
Marqueece Harris Dawson: Sí. Como, ya sabes, son sólo 25 personas negras gritando y, um, Eso fue, um, sorprendente y, y ya sabes, con el tiempo fue descorazonador para mí. Y obviamente eso es algo de lo que no había, de lo que no hablarían delante de mí.

Esto me lleva a lo que considero el tercer tipo de comentarios sobre la cinta. Estos no son tan ofensivos como los otros. Pero siguen siendo salaces, y eso es porque al escucharlo se oye una conversación privada que nunca se oye entre personajes públicos.

 

Un tema surge una y otra vez: Una especie de queja sincera sobre cómo sienten que a los políticos latinos, y a las personas de la sala en particular, se les exige un nivel diferente que a los políticos blancos.

 

En una parte de la conversación, hablan de un acto que Kevin celebró en el Walt Disney Concert Hall después de jurar su cargo como senador estatal en 2015.

 

Es un lugar elegante para celebrar una fiesta, un edificio público que fue diseñado por el renombrado arquitecto Frank Gehry. La organización del evento costó 50.000 dólares.

 

Nury Martinez: Ese fin de semana era su aniversario. Facebook me recordó que estaba en el Walt Disney Hall...

 

Kevin De León: ¡Oh! 15 de octubre, sí.

 

Nury Martinez: Cuando estabas haciendo tu pequeño juramento -

 

Kevin De León: Juramento. Que, por cierto, esa ceremonia de juramento -

 

Nury Martinez: Tienes mierda para…

 

Kevin De León: Me echaron toda la mierda encima por ello y un mes después de lo mío, en noviembre, Zev Yaroslavsky organizó un acto de etiqueta con alfombra roja en el Walt Disney Concert Hall.

 

Kevin De León: ¿Qué dijo la prensa? ¿Qué dijo la prensa? Se quedó muda.

 

Kevin está hablando de cómo un político blanco celebró una fiesta de jubilación en el mismo lugar poco después que él y la prensa no escribió sobre ello.

 

Nury Martinez: Por eso no hago fiestas, por tu culpa. ¡No, hablo en serio! Porque no podemos celebrar nuestros propios, nuestros propios logros.

 

Kevin De León: No, puedes. Puedes hacer una fiesta. ¿Pero sabe qué? No, puedes. Puedes, pero tienes que tenerla en Olvera Street.

 

Gil Cedillo: El Pueblo.

 

Kevin De León: Olvera Street.

 

Olvera Street. Es un lugar emblemático del centro de Los Ángeles que se ha conservado para reflejar el aspecto que tenía la ciudad cuando Los Ángeles aún formaba parte de México a principios del siglo XIX. Es el tipo de lugar en el que los turistas se ponen un sombrero de ala ancha y pagan por hacerse una foto en la estatua de un burro.

 

Kevin De León: Hay que tenerla en la preparatoria Roosevelt. O Pacoima. Eso es, porque ahí es donde esperan que estemos.

 

Pacoima es un barrio de clase trabajadora mayoritariamente latina donde creció Nury.

 

Nury Martinez: '¡Que no tienen en Pacoima! Justo ahí, junto al mercado. ¡Reúnanse en el mercado! Todo el mundo lo ha visto.

 

Se quejan de que los medios de comunicación esperan que los políticos latinos celebren sus fiestas en espacios latinos de clase trabajadora, no en lujosos edificios diseñados por arquitectos famosos.

 

Lo cual, según me dijo Marqueece Harris Dawson, es una queja legítima.

Antonia: ¿Qué piensa cuando hablan de que no se les permite celebrar eventos en el Walt Disney Music Hall?

Marqueece Harris Dawson: Es decir, entiendo de dónde vienen. Ellos, ellos, ya sabe, reciben críticas. // Esto les ocurre a los funcionarios electos de color. // Y ciertamente eso le hicieron a Antonio Villaraigosa cuando era alcalde. Um, ya sabe, "oh, él come en estos restaurantes" y, y literalmente eso saldría en el periódico. Así que, ya sabe, creo que eso es todo lo que ha habido y podría, empatizar con ellos en eso.

En la semana anterior a que el LA Times empezara a trabajar en su primera historia sobre las cintas, ya circulaban rumores sobre su existencia.

 

Marqueece Harris Dawson la semana antes de que salieran las cintas, hubo un miembro del consejo que dijo: "Oye, necesito hablar contigo. Hay algo que está a punto de salir. Creo que va a ser algo grande. Luego vino otro activista y dijo, son estas cintas, esta gente va a tener que dimitir.[00:21:00]

Alguien las había colgado en Reddit semanas antes, pero no recibieron mucha atención hasta que alguien en Twitter publicó el enlace de Reddit y etiquetó a periodistas de varios medios, entre ellos el LA Times y Knock LA.

 

Marqueece Harris Dawson Y yo estaba como, ya sabes, realmente, como, ya sabes, los activistas se ponen un poco nerviosos a veces. //Sólo pensé que sería como muchas otras historias.

Pero entonces, el LA Times publicó su historia.

 

Marqueece Harris Dawson Pensé, era como las puertas están volando ahora. Es, es esta historia... como si nadie controlara esta historia en este momento.

 

Eso viene después de una rápida pausa.

 

Bienvenidos de nuevo a Imperfect Paradise, soy Antonia Cereijido. Está escuchando, "Nury y las cintas secretas" - Parte 1.

 

El LA Times publicó su primera historia sobre las cintas un domingo: el 9 de octubre de 2022.

 

Casi de inmediato, la gente se congregó frente a la casa de Nury Martínez. La gente protestaba, coreaba e incluso hicieron sonar partes de la cinta por un altavoz.

 

Manifestantes: Adiós Nury, adiós Nury. // Dimita. Dimita. Sus comentarios racistas están fuera de lugar.

 

Los titulares y fragmentos de cinta comenzaron a viajar a través de chats grupales y las líneas de tiempo de las redes sociales.

 

Odilia Romero: Dios mío, eso... no tiene gracia, pero de repente empecé a recibir un mensaje de texto. Te abrazo, te apoyo, espero que te sientas bien. Te envío un abrazo.

 

 Esta es Odilia Romero. Es cofundadora y directora ejecutiva de CIELO, que es una organización fundada y dirigida por mujeres indígenas que aboga por los derechos humanos de los pueblos indígenas. Odilia empezó a recibir mensajes sobre las cintas antes de saber realmente lo que eran.

 

Odilia Romero: Y entonces nuestro miembro de la junta me envía el texto. ¿Ha visto esto? Y pienso: "Oh, esto es de lo que habla la gente. Estoy recibiendo todos estos como abrazos y amor. Y el miembro de la junta dijo, ¿estás bien? Y yo dije, sí, estoy bien. Y también estaba muy conmocionada. Mi respuesta, como que estoy bien, como que no voy a meterme bajo las sábanas a llorar. Demuestra por qué siempre hemos sabido como indígenas que los demás mexicanos siempre nos han discriminado.

 

Muchos indígenas y afrolatinos no se sorprendieron por lo que escucharon en las cintas, sino que las consideraron una prueba, la evidencia de un asunto que sentían que a menudo se dejaba de lado

 

Odilia Romero: Siempre hemos sabido que así es como hablan de nosotros. Así habla México de nosotros. Así hablan de nosotros los latinos

 

La catedrática Tanya Hernández también recibía avisos de sus colegas

 

Tanya Hernandez: Mi bandeja de entrada se inundó de gente que quería informarme de lo que se había divulgado. Creo que porque en ese momento, mucha gente sabía que este era un tema sobre el que había hecho, ya sabe, una investigación profunda.

 

Tanya acababa de publicar un libro sobre los prejuicios contra los negros en las comunidades latinas. De repente, tenía un ejemplo actual perfecto del problema al que señalar.

 

Tanya Hernandez: lo que las cintas de audio abrieron ahora fue qué sistémico y cuánto de patrón tiene, a través de las comunidades, lo que esto realmente es. Ese es el mensaje de que los latinos, latinex, latinx también pueden albergar prejuicios y sentimientos contra los negros.

 

Mientras tanto, los políticos de todos los niveles empezaron a pedir la dimisión de todos los que se oían en las cintas.

 

Las dos personas que se presentan a la alcaldía aquí en la ciudad de Los Ángeles piden a los tres miembros del consejo que simplemente dimitan.

 

La congresista Karen Bass dice que lo que aparece en la cinta de audio es un espantoso racismo contra los negros.

El concejal Harris Dawson, junto con el alcalde de Los Ángeles, Eric Garcetti, y el senador estadounidense Alex Padilla. Sólo algunos de la creciente lista de los que ahora exigen la dimisión de todos los implicados en ese audio filtrado.

 

Ron Herrera, el líder sindical, fue el primero en dimitir.

 

Entonces, Nury dimitió de su cargo de presidenta del Consejo de la Ciudad, pero no dimitió del propio Consejo.

 

En un comunicado, escribió "Espero que me den la oportunidad de enmendarme".

 

Esa semana, el presidente Biden venía a Los Ángeles para apoyar a la candidata a la alcaldía Karen Bass. Durante una sesión informativa, se preguntó a Karine Jean-Pierre, secretaria de prensa de la Casa Blanca, si el presidente había reaccionado a las cintas.

 

Karine Jean-Pierre: mire, el presidente se alegra de ver que una persona que participó en esa conversación ha dimitido. Pero todos deberían. Cree que todos ellos deberían dimitir.

 

El lenguaje que se utilizó y toleró durante esa conversación era inaceptable y resultaba espantoso. Deberían dimitir todos.

 

Dos días después de que la historia saliera a la luz, el Consejo de la Ciudad de Los Ángeles tenía previsto reunirse en persona. Nury no iba a estar presente: pidió una excedencia en el consejo después de que el LA Times publicara su historia sobre las cintas. Pero Kevin de León y Gil Cedillo, los otros concejales de la cinta, iban a estar allí,

 

Marqueece Harris Dawson La mañana, la primera reunión del consejo, después de que estallara la historia, decidí llevar el interés público al Consejo de la Ciudad en lugar de a la entrada ejecutiva 

 

Soy el concejal Marqueece Harris Dawson de nuevo. Llegó hasta el Consejo de la Ciudad -que es esta torre alta, blanca, Art Decó, en el centro de Los Ángeles- y cientos de personas se habían congregado en la escalinata.

 

Manifestantes: no nos desviemos del motivo por el que estamos aquí, centrémonos. Estamos aquí para sacarlos, sacarlos, sacarlos.

 

El reportero de LAist Miguel Flores estuvo allí hablando con la gente fuera del Consejo de la Ciudad

 

Miguel Flores: ¿Y por qué está hoy aquí?

 

Manifestante 1: Estoy aquí para unirme a la numerosa clase trabajadora. Negros, morenos, indígenas, personas que están en contra de los comentarios aborrecibles e intolerantes de los miembros del Consejo de la Ciudad

 

MANIFESTANTE 2: El racismo es racismo. Ya venga de un tipo con un sombrero rojo MAGA o del presidente del Consejo de la Ciudad de Los Ángeles, es inaceptable.

 

MANIFESTANTE 3: Me parece que es el tipo de gente que se ríe de los chistes racistas en los bares. Son cómplices y de hecho lo están fomentando de alguna manera. Lo dijo en voz alta, pero todos se rieron y estuvieron de acuerdo.

 

Marqueece nunca había sido recibido a las puertas del Consejo de la Ciudad como lo fue aquel día: con una banda de 12 músicos.

 

Marquesina Harris Dawson Todos los latinos hicieron una línea. Hicieron como un camino para que yo caminara a través de ellos mientras tocaban y la gente gritaba fuera,

 

Fuera significa fuera. Y fuera se convirtió en un cántico reivindicativo que pedía la dimisión de los concejales que aparecían en la cinta. Parecía intencionado que el cántico fuera en español... señalaba que lo que había en las cintas no reflejaba las opiniones de todos los latinos.

 

Marqueece Harris Dawson Y así la, la multitud era, predominantemente latina. Y entonces para mí fue como, oh, esta es la ciudad que yo pensaba que era.

 

Las cámaras del Consejo de la Ciudad de Los Ángeles son íntimas y parecen una iglesia. Hay azulejos dorados y turquesas en las paredes, altos pilares de mármol y 15 sillas de cuero donde se sientan los miembros del consejo, dispuestas como una herradura. Delante de ellos hay filas de bancos donde puede sentarse el público.

 

Pero la mañana del 11 de octubre, nadie estaba sentado.

 

Los bancos estaban llenos de gente de pie, gritando y abucheando.[2] Algunas personas llevaban camisetas que decían: "Estoy con los negros", una referencia a los comentarios de Nury Martínez sobre el fiscal George Gascón.

 

Manifestantes: ¿Qué queremos? ¡Justicia! ¿Cuándo la queremos? ¡Ahora!

 

Nithya Raman fue una de las primeras miembros del consejo en ocupar su asiento.

 

Nithya Raman: Estaba sentado escuchando a la gente que coreaba y protestaba entre el público, y recibí un mensaje de texto de una amiga mía.

 

Su amiga estaba en Etiopía por trabajo.

 

Nithya Raman: y ella estaba diciendo, hola, te estoy viendo en la página principal del New York Times, donde se está transmitiendo en vivo la reunión del Consejo de la Ciudad de Los Ángeles.

 

Viendo la transmisión en vivo, se ve a Nithya sentada al comienzo de la reunión. Mike Bonin, que había regresado de Massachusetts, ya está sentado también. Se está sujetando la cabeza con las manos. Kevin y Gil no aparecen por ninguna parte.

 

Mike Bonin: Necesitaba que mi personal mantuviera a Kevin y a GiI alejados de mí. No quería que tuvieran un momento fotográfico de venir a disculparse delante de las cámaras.

 

Entonces se ve al concejal Mitch O'Farrell intentar, y fracasar, comenzar la reunión del consejo.

 

Mitch O’Farrell: Buenos días. Hay, hay mucha gente aquí que necesita ser escuchada hoy. Hoy vamos a celebrar una reunión. Ocurrirá. Ahora puede ocurrir con todos los presentes. Puede ocurrir con todos en la sala o, o podemos tener una reunión sin ninguno de ustedes en la sala.

 

Mientras habla Kevin entra y se sienta. Mira a la multitud, mientras la gente empieza a señalarle y a gritar.

 

Manifestantes: ¡Fuera! ¡¡¡Fuera!!!

 

Dos minutos después, Gil entra y toma asiento junto a Kevin. Los hombres están inexpresivos mientras juguetean con sus micrófonos, hojean algunos papeles en sus escritorios y beben un poco de agua. No miran a la multitud.

 

Manifestantes: ¡De León te tienes que ir, Cedillo te tienes que ir!

 

A los seis minutos, tras codearse con un puñado de concejales -entre los que destaca Mike Bonin- Gil se marcha.

 

Pero Kevin, permanece en su asiento, se rasca la cabeza y da la espalda a la multitud. Una mujer negra empieza a gritar: "Fuera como querías que nos fuéramos"

 

Manifestantes: ¡Salgan como querían que saliéramos! ¡Salgan como querían que saliéramos!

 

Finalmente, Kevin se levanta y sale. La multitud comienza a aplaudir.

 

Manifestantes: Aplauden

 

Mitch O'Farrell intenta, de nuevo, iniciar la reunión. Finalmente, a los 18 minutos, la multitud se calma -

 

Mike Bonin: Buenos días a todos.

 

Y permitan hablar a Mike Bonin.   

 

Mike Bonin: Gracias. Quiero decir unas palabras. Mi marido y yo estamos... muy enojados, y con el corazón roto y enfermos por nuestra familia y por Los Ángeles. Estoy desconcertado por las revelaciones de lo que dijeron estas personas, nunca podré saber o comprender o sentir realmente el peso del implacable racismo diario, el racismo anti-negro al que se va a enfrentar mi hijo. Pero conozco el fuego que sientes cuando alguien intenta destruir la alegría de los chicos negros, se siente mucha rabia. Y, ya sabe, tanto mi marido como yo fuimos criados en una época en la que, como hombres homosexuales, no pensábamos que nos casaríamos o que se nos permitiría tener hijos, o que se nos permitiría tener una familia, eh, porque nuestras relaciones y nuestras familias se consideraban ilegítimas

 

Mike termina su discurso hablando de lo que ve para el futuro de Los Ángeles

 

Mike Bonin: Veo la increíble promesa de que eso ocurra en Los Ángeles, una, una, una, una poderosa cosecha multirracial dirigida por el corazón de jóvenes progresistas que están decididos a crear coaliciones. El poder está ahí y el corazón está ahí y la fortaleza está ahí, y. Tengo más que esperanza, tengo fe en que eso puede ocurrir. Gracias. (Aplausos)

 

A las pocas horas de este discurso, Nury dimitiría completamente del Consejo de la Ciudad.

 

Comenzó su carta de dimisión diciendo: "Con el corazón roto renuncio a mi escaño por el Distrito 6 del Consejo, la comunidad en la que crecí y mi hogar".

 

Lo terminó diciendo: "Mientras me tomo un tiempo para mirar hacia dentro y reflexionar, le pido que me dé espacio y privacidad".

 

Después de eso, nadie supo nada de ella…. Ella no habló con los medios de comunicación. Corrían rumores de que se había mudado a Arizona, o incluso a Suiza.

 

Muchos en la ciudad no quieren saber nada de Nury. Sus palabras en esa cinta les dicen todo lo que necesitan saber.

 

Pero algunas de las personas de las que Nury habla e insulta en las cintas... no creen que el escándalo deba ser lo único que la defina. Soy Marqueece Harris Dawson.

 

Marqueece: Me resulta difícil aceptar una hora y media de, de una grabación en contra de todo lo que he sabido de ellos.

 

Incluso Mike Bonin dijo algo parecido.

 

Mike: Nury era como mi compañera en muchas cosas. Fue una voz increíble en, en tantos temas, la justicia económica y los trabajadores con salarios bajos. Quiero que Nury sea recordada por más que este momento.

 

La historia de Nury nos dice mucho sobre la historia del poder político en Los Ángeles.

Y para entender realmente este escándalo y las dolorosas cuestiones que suscitó, necesitamos entender también esa parte de la historia. Cómo creció, cómo ascendió al poder y qué experiencias vitales informaron sus políticas y su estilo de liderazgo.

 

 

MIKE TRUJILLO: Hablaba como si se hubiera criado en Pacoima y cualquiera que se haya criado en Pacoima, todos suenan como si se hubieran criado en Pacoima.

 

HILLEL ARON: Es una instantánea y, como cualquier fotografía, puede engañarle haciéndole creer que es toda la historia, pero no lo es.

 

¿Cómo llegó a lo más alto del Consejo de la Ciudad de la segunda ciudad más grande del país?

 

STUART WALDMAN: Fue muy franca y, ya sabe, le dijo las cosas claras a la gente y, ya sabe, quiero decir, es muy descarada.

 

¿Y cuáles eran las divisiones en el consejo en los meses previos a la conversación grabada en secreto?

 

Marqueece Harris Dawson: luego nuestra relación se deterioró y cayó bastante bajo.

 

Y ahora que ha tenido un año para pensar en ello, ¿comprende por qué la gente está tan molesta por lo que dijo en esas cintas?

 

ANTONIA: ¿Qué quiso decir cuando los llamó "tan feos"?

 

NURY: Oh Dios mío.

Puede que Nury esté fuera del cargo, pero sus electores -las personas que la apoyaron- siguen siendo una parte vital de nuestra ciudad. ¿Cómo debería ser el poder político latino?

 

Antonia: ¿Se trata realmente de preservar el poder latino o de preservar el poder de las personas que están en la sala?

 

Nury Martinez: Se trataba de preservar los asientos latinos

 

 

ESCUCHE NUEVOS EPISODIOS DEL PODCAST TODOS LOS MIÉRCOLES - O SINTONÍCELO LOS DOMINGOS POR LA NOCHE A LAS 7PM EN LAIST 89.3 o LAIST PUNTO COM.

Este episodio de Imperfect Paradise fue escrito y relatado por mí, Antonia Cereijido.

Catherine Mailhouse es la productora ejecutiva del programa, y Shana Naomi Krochmal (SHAYnuh NAYohmee CROCKmall ) es nuestra vicepresidenta de Podcasts.

Emily Guerin es la productora principal.

Nuestra editora de artículos es Meg Cramer.

Minju Park es nuestra productora. También marcó nuestra serie.

Ali Biano y Rebecca Katz son nuestras pasantes.

Nuestro equipo editorial también incluye a Tony Marcano y Frank Stoltze, Megan Garvey y Kristen Muller

Comprobación de hechos por Caitlin Antonios.

Mezcla y música temática de E. Scott Kelly.

Música de J. Valle, Ex Mañana y Joseph Quiñones <Keen-yōn-ês> en Second Hand Sounds, con la supervisión de Doris Anahí Muñoz <AHN-ah-hee moon-YOHZ>.

Este podcast funciona gracias a oyentes como usted. Apoye este espectáculo donando ahora en: LAist.com/join

Este podcast cuenta con el apoyo de Gordon y Dona Crawford, que creen que el periodismo de calidad hace de Los Ángeles un lugar mejor para vivir.